Evreii, adventiștii și alte grupuri păzitoare ale Sabatului, păzesc Sabatul la fiecare șapte zile potrivit textelor din Geneza 1:1-2:3 și porunca a IV-a din Exodul 20:9-11. În ultimii ani, persoane din rândul evreilor mesianici și adventiștilor au început să promoveze teoria sabatului lunar.
Teoria Sabatului lunar
Această teorie spune că păzirea Sabatului tradițional, în fiecare săptămână de vineri de la apusul soarelui până sâmbătă la apus, este o denaturare a sabatului biblic „original”, bazat pe ciclul lunar. După acest model, Sabatul cade întotdeauna în ziua a 8-a, a 15-a, a 22-a și a 29-a în fiecare lună. Acesta este motivul pentru care este numit sabat lunar.
Din moment ce luna lunară este de 29 de zile și jumătate, fiecare lună are patru săptămâni cu șapte zile fiecare, plus una sau două zile, în funcție de lună, dacă are 29 sau 30 de zile. Dacă păstrezi un ritm de șapte zile, înseamnă că un Sabat lunar poate cădea în orice zi din săptămână, deoarece cu fiecare lună nouă acesta se decalează cu o zi sau două față de luna trecută. O problemă apare în pretinsa numărare a lunii noi și a zilelor de tranziție. Adică, din cauză că ritmul de șapte zile nu poate fi menținut dacă Sabatul trebuie să cadă mereu în a 8-a, a 15-a, a 22-a și a 29-a zi a fiecărei luni, prima zi, ziua Lunii Noi, și a 30-a zi a lunii nu sunt numărate ca parte a săptămânii.
„Potrivit Scripturii, zilele nu sunt create egale”, susțin cei care cred că Sabatul nu este sâmbăta. „Domnul Yahuwah a hotărât trei clase distincte și separate de zile care apar lunar: zilele de Lună Nouă, șase zile lucrătoare și Sabatul zilei a șaptea. A 30-a zi, cunoscută în termini astronomici ca zi de tranziție, este o zi de lucru, dar nu face parte din cele șase zile ale săptămânii, urmate de Sabatul zilei a șaptea.”
Zilele de tranziție (verde) și Lună Nouă (violet) nu sunt considerate de adepții acestei teorii, ca făcând parte din săptămâna obișnuită deoarece „Luna Nouă este o zi de închinare prin ea însăși, și nu este numărată între zilele unei săptămâni.” Prin urmare, când o lună are 30 de zile, perioada dintre Sabatul din a XXIX-a zi a lunii și primul Sabat din următoarea lună, cuprinde nu șase zile, ci opt zile. (ziua de trecere, ziua de Lună Nouă și șase zile lucrătoare)
Calendarul israelit
Este greu de imaginat un popor a cărui viață să fie atât de strâns legată de calendar cum este vechiul Israel. Anul israelit a fost lunar-solar cu 354 de zile în care lunile alternează între 29 și 30 de zile, dar ziua a 7-a a săptămânii nu este afectată de acest calendar. Luna evreiască (calendaristică) începe invariabil cu lună nouă (caracteristica lunii de pe cer). Nu avem informațiile exacte ca să explicăm cum au ajustat israeliții calendarul lunar cu anul solar actual. Știm că, în perioada post exilică a fost introdusă o lună între Adar și Nisan. Luna aceea uneori numită Veadar, a fost adăugată de șapte ori într-un ciclu de 19 ani.
Sistemul calendaristic iudaic și ciclul sărbătorii anuale a fost legat de sezonul de recoltă a anului evreiesc. Paștele din a 14-a zi a primei luni și după două zile, Darul Snopului de Legănat, întotdeauna cădeau în perioada orzului copt, 50 de zile mai târziu, Rusaliile, în timpul recoltei de grâu, Ziua Ispășirii și Sărbătoarea Corturilor în luna a 7-a, după ce au fost culese recoltele rămase (struguri și măsline). Acesta era modelul general în timpurile Vechiului Testament, la fel ca în timpul lui Isus.
În timp ce sărbătorile evreiești erau stabilite de calendarul lunar, Sabatul zilei a 7-a, nu. Acesta avea timpul său stabilit și nu era considerat parte a sărbătorilor. Sărbătorile erau în strânsă legătură cu calendarul lunar, dar Sabatul nu depindea de nimic, decât de ciclul de șapte zile pe care Dumnezeu l-a rânduit de la Creație. Peste tot în Scriptură există o distincție între sărbători, lunile noi, Sabatele ceremoniale (Leviticul 16:31, 23:4-8, 25:4) și Sabatul zilei a 7-a (Geneza 1:2-3, Exodul 20:8-11, 28:9, Leviticul 23:3, Deuteronomul 5:12).
Examinarea unor idei susținute de „sabatarienii” lunari
Ideea 1: Sabatul zilei a 7-a cade în fiecare lună în a 8-a, a 15-a, a 22-a și a 29-a zi.
Am privit patru texte biblice care ne arată că a 15-a zi a lunii nu putea fi Sabatul. Acest lucru arată eroarea teoriei sabatului lunar. Principalul pilon al acestei teorii, nu este așa cum vor să ne facă să credem susținătorii ei.
Ideea 2: „Domnul a poruncit trei tipuri de zile distincte care aveau loc lunar: zilele de Lună nouă, cele șase zile lucrătoare și Sabatul zilei a șaptea.” În plus, a 30-a zi nu era socotită ca făcând parte din cele șase zile a săptămânii.
Ideea 3: Evreii au fost forțați să renunțe la calendarul lor și să accepte calendarul păgân roman. Calendarul Iulian/Gregorian nu și-a schimbat niciodată ciclul de șapte zile, din momentul în care l-a schimbat de la ciclul original de opt zile în timpul lui Constantin, în jurul anului 321. Majoritatea oamenilor nu știu că săptămâna de opt zile a calendarului păgân a lui Iulian nu a fost recunoscut de comunitățile de evrei în timpul lui Hristos. Acest lucru s-a întâmplat după ce Roma a cucerit Ierusalimul în anul 70, când evreii au început să cedeze căilor Romei și calendarului ei păgân.
Dovezi ale săptămânii de șapte zile pot fi găsite în rândul celor mai vechi civilizații din Orientul Mijlociu. Astrologii mesopotamieni au desemnat câte o zi pentru fiecare din cele șapte obiecte de pe cer: Soarele, Luna și cele cinci mari planete vizibile cu ochiul liber. Israeliții au aderat din totdeauna la săptămâna cu șapte zile așa cum ne arată clar Geneza 1:1-2:3 și Leviticul 23:15-16. Alte popoare aveau săptămâni de durată diferită.
Calendarul roman cu săptămâna de opt zile a fost schimbat cu cel în care săptămâna este de șapte zile, devreme, în perioada imperială, nu în timpul lui Constantin. Ar fi trebuit să avem suficiente dovezi astăzi, dacă evreii au renunțat la calendarul Sabatului lunar în schimbul calendarului păgân Iulian, în anul 70 sau mai târziu, în timpul lui Constantin.
Evreii au fost mereu perseverenți și credincioși păzirii Sabatului. Dacă ar fi crezut că Domnul le-a dat un Sabat lunar, nu ar fi renunțat la el fără împotrivire. Ar fi existat menționări în istorie în legătură cu lupta evreilor de a nu schimba metoda păzirii Sabatului.
De când evreii au fost răspândiți printre popoarele lumii, ar fi fost nevoie de o armată de misionari, să meargă să-i convingă de schimbarea Sabatului lunar în cel săptămânal. Ar fi existat grupuri de evrei care s-ar fi împotrivit schimbării, iar alții care ar fi continuat să-l păzească.
Istoria nu spune absolut nimic despre un astfel de eveniment. Nu sunt înregistrate porunci cu privire la schimbarea Sabatului săptămânal, iar astăzi, pe toată planeta, evreii serbează Sabatul în ziua de Sâmbătă.
Când apar diferențe între două grupuri, întotdeauna există o separare. Cu o asemenea schimbare în structura credinței evreilor ar trebui să vedem o astfel de separare printre ei. A fost o separare între iudei, dar nu pe baza teoriei Sabatului lunar, ci între karaiți și evreii rabinici cu privire la calcularea zilelor de sărbătoare. Nici Biblia și nici istoria nu ne prezintă o apostazie a Israelului în ceea ce privește renunțarea la Sabatul lunar pentru cel săptămânal. Neacceptarea calendarului de către evrei nu era o chestiune legată de Sabatul lunar sau săptămânal.
Este imposibil ca evreii să fi trecut de la calendarul Sabatului lunar la Sabatul săptămânal, fără a lăsa o dovadă consemnată în istorie. Lipsa unor dovezi biblice și istorice clare, invalidează teoria Sabatului lunar.
Concluzii
Adepții Sabatului lunar susțin că, calendarul lunar-solar este adevăratul calendar biblic în care Sabatul cade întotdeauna în a 8-a, a 15-a, a 22-a și a 29-a zi a lunii. În plus, Luna Nouă și a 30-a zi a lunii nu sunt socotite ca făcând parte din săptămână, deși ele există în calendar. Ei susțin de asemenea că evreii în timpul dominației romane au fost forțați să renunțe la calendarul lunar și să-l accepte pe cel Iulian cu ciclu continuu de șapte zile, în ciuda lipsei de dovezi care să ateste că problemele refuzului erau de natura sabatariană.
Cercetarea noastră a arătat că aceste idei nu au nicio bază scripturistică și istorică. Sabatul biblic ca a 7-a zi a săptămânii a fost instituită în Eden și a fost serbată de evrei în Vechiul și Noul Testament fără întrerupere. Sabatul zilei a șaptea a fost instaurat în Eden ca și memorial al creațiunii, fără existența unui ciclu lunar. La fel ca zilele de sărbătoare, zilele Lunii Noi devin mai târziu parte a ciclului săptămânal. Ellen White declară: „La fel ca Sabatul, săptămâna își are originea la Creație și a fost păstrată și transmisă mai departe prin istoria biblică. Dumnezeu Însuși a măsurat prima săptămână ca un exemplu de săptămâni succesiva până la sfârșitul timpului. Ca oricare alte, este compusă din șapte zile literale.”
În concluzie, toate argumentele celor care susțin Sabatul lunar, par să dispară, chiar dacă El a legat Sabatul de calendarul lunar, așa cum a făcut cu sărbătorile sau dacă le-a legat de ciclul săptămânal al Creației. Nu există nicio dovadă biblică, că Sabatul a fost legat de lună, dimpotrivă, Biblia spune clar că săptămâna este un ciclu repetitiv de șapte zile încheiate de Sabat. Acest lucru este dovedit de multe declarații ale Cuvântului lui Dumnezeu, al Spiritului Profetic și al istoriei.
În final, susținătorii acestei idei, care sunt adventiști de ziua a șaptea, ar trebui să o declare pe Ellen White profet fals, de vreme ce ea susține un sabat fals în vreme ce susține că a primit viziuni de la Domnul pentru validitatea acestuia.
ZA:
a comentat la: Tabăra MAHANAIM
David Ionita:
a comentat la: Tabăra MAHANAIM
Robert Neacsu:
a comentat la: Despre sanctuar