J. H. Waggoner către James White

Oakland, California
28 iulie 1879

 

Dragă frate White:

Scrisoarea ta din Minnesota a fost primită cu mulțumire. Ai văzut în revista The Signs of the Times opinia mea cu privire la afirmația ta despre fratele Haskell. Acum a devenit convins de ceea ce știam dinainte, că dacă întâlnirile de tabără ar fi fost ținute la timpul hotărât și apoi ar fi părăsit statul imediat, așa cum intenționa, venirea lui aici ar fi fost în zadar. Ceea ce va alege în urma întâlnirilor de tabără, nu știu – întâlnirile trebuie să determine aceasta. Am avut grijă să mă abțin a spune ceva în legătură cu rămânerea lui după acestea, întrucât sunt nerăbdător să reușesc ca ei să-l invite să rămână și să pară că este doar datorită cererii lor. Vor aprecia mult mai bine lucrarea lui dacă ei vor îl vor ruga, decât dacă ar rămâne fără ca ei să ceară acest lucru. Acum se află în călătorie către Napa și Woodland.

M-am gândit considerabil la chestiunea despre care ai scris, deși am fost prea ocupat pentru a aplica mentalitatea mea asupra acesteia. Totuși există o întrebare care apare în mintea mea. Este vorba de personalitatea Duhului Sfânt. Cu cât mă gândesc mai mult la aceasta, cu atât sunt mai înclinat să cred că punctul de vedere general primit este cel corect. Nu mă voi opri pentru a critica limbajul Testamentului. Știm că cuvântul spirit în greacă este în genul neutru, iar în ebraică, feminin. Ebraica nu are gen neutru. Dar, în general, se recunoaște că versiunea autorizată este corectă în utilizarea pronumelor masculine atunci când se referă la Duhul Sfânt. De exemplu Ioan 14:16, 17, 26. În mod obișnuit, folosim it (în engleză, pers. a 3-a singular, gen neutru) în loc de el – poate că este permis. Dar, lui it îi sunt atribuite atribute ale personalității, precum puterea, inteligența, emoțiile: instruiește, îndrumă, determină pe cineva să vorbească sau să acționeze, este întristat etc. Dar, mai presus de toate, suntem botezați în numele Duhului Sfânt.

Articol înrudit: Loialitatea creștină

Nu am fost deloc mulțumit de articolele fratelui Canright din Signs de acum aproximativ un an cu privire la acest subiect. Consider că stilul este complet eronat; în opinia mea, multe dintre argumentele sale, în special ilustrațiile sale, erau foarte irelevante. Este cel mai solemn subiect despre care putem vorbi, potrivit cu Matei 12. Unul dintre numerele sale nu l-aș răspândi în cort de teama influenței pe care ar aduce-o asupra necredincioșilor. Nu am putut aproba aceasta. Intenția lui, desigur, era corectă.

Întrebarea care apare la mine, văzând că în ceremonia botezului numele Duhului Sfânt este pus cu cele ale Tatălui și ale Fiului, iar Duhului Sfânt i se acordă o astfel de proeminență în creație, în răscumpărare, în orice, dacă nu cumva, în ordinea ta nu ai pus numele lui Gabriel în locul pe care ar trebui să-l ocupe cel al Duhului Sfânt – dacă Gabriel nu ar trebui să fie al „4-lea”, în loc de al „3-lea”. Aceasta nu ar scădea nimic din importanța lucrării lui Gabriel în planul de răscumpărare. Nu l-ar îndepărta deloc din poziția sa de a fi îngerul lui Hristos în Daniel și Ioan.

Oricât de mult am studiat pe acest subiect – și știi că de ani de zile studiul meu despre Duhul nu a fost mic – nu sunt pregătit să iau o poziție categorică. Sunt încă un student sau un cercetător, gata să fiu convins de suficiente argumente. Pot cântări acest lucru, că eliminarea Duhului din poziția care i-a fost atribuită în Scripturi nu ar fi o eroare de mică însemnătate. Poate, în lumina versetelor din Matei 12:22-37, nu s-ar putea comite vreo eroare mai mare. Acesta este lucrul care, de ani de zile, m-a împiedicat să vorbesc cu hotărâre asupra subiectului. Înaintez tremurând acolo unde atât de multe aspecte inspiră reverență și teamă.

Articol înrudit: Prezențe „trinitariene” în dezvoltarea mișcării advente

Este posibil ca tu să fi examinat acest subiect până când mintea ta a devenit mai convinsă decât am reușit eu să fiu convins. Dacă da, voi fi foarte mulțumit să primesc sugestii. Îmi doresc lumină. Consider întotdeauna că este mai bine să fi hotărât decât să nu fi; dar la un subiect de acest gen, prefer mai degrabă să păstrez tăcerea, decât să vorbesc greșit, cu privire la o eroare de o importanță atât de solemnă și care s-ar putea dovedi chiar fatală.

Am abordat prea puțin până acum subiectul personalității Duhului, deoarece nu l-am considerat practic, iar o poziție reținută nu ar putea fi grav eronată. Dar observațiile tale din scrisoarea ta îl aduc mai aproape de aspectul practic, decât mi s-a părut vreodată înainte. Dacă ai dreptate în ordinea expusă astfel: 1. Tatăl, 2. Hristos, 3. Gabriel, atunci personalitatea Duhului ar părea extrem de îndoielnică. Dar dacă Duhul este o personalitate și este al treilea în poziție și putere cu Tatăl și Fiul, atunci ar fi o ofensă împotriva Duhului să-i acordăm lui Gabriel chiar și această poziție. Mărturisesc că mi-aș dori să știu care este adevărul, dar având în vedere formula botezului, precum și alte lucruri, îmi este teamă să adopt această ordine având în vedere lumina mea actuală – sau poate, mai degrabă, având în vedere lipsa mea de lumină.

Cred că ai dreptate în ceea ce privește poziția lui Gabriel, că este îngerul lui Hristos – unul ales special pentru a ajuta la dezvoltarea lucrării Sale pentru rasa noastră. Mă pot simți convins despre acest lucru în timp ce sunt încă, într-o anumită măsură, nehotărât cu privire la celălalt punct.

În ceea ce privește munca noastră de aici, cred că prosperăm în măsura în care ne-am putea aștepta. Mi-aș dori ca biroul să fie mai bine organizat cu o clasă mai bună de lucrători. Avem câțiva lucrători foarte buni, dar prea mulți sunt sub acest nivel. Trebuie să ne mișcăm încet, deoarece este imposibil să obținem astfel de lucrători așa cum am dori. În fiecare zi apare ceva ce arată necesitatea unei supravegheri constante.

Unii dintre prietenii lui Glenn au condus lucrurile într-o criză făcând acuzații publice împotriva noastră. Aceasta a dus la coborârea lui atât de jos cât poate ajunge, aici. Am fost foarte recunoscător că fratele Haskell a fost aici, că cineva din afara grupei noastre poate vedea cum stau lucrurile aici.

Totul decurge bine. Glenn începe să-și vadă propria situație și într-o anumită măsură să se vadă pe sine și adevărul mărturiilor.

Este târziu. De dragul tău și al meu, de asemenea, mă voi opri.

 

Fratele tău,

J. H. W.

Aplicație smartphone

Aplicație 1888 Minneapolis

Podcast

Comentarii recente

Politica pentru comentarii

  1. David Ionita: Paul cum pot viziona prezentările de la tabăra…

    a comentat la: Tabăra MAHANAIM

  2. Robert Neacsu: Cred ca ar trebui analizata si trinitatea in…

    a comentat la: Despre sanctuar

  3. Paul Bucur: Prezentările au fost înregistrate, dar nu vor fi…

    a comentat la: Tabăra MAHANAIM

Distribuie